Gå til innhold

Henter guruer fra GET Academy

Henter guruer fra GET Academy

Gurusoft er et av landets fremste programvareselskap med 500 kunder og 40 ansatte. Som flere andre IT-selskaper har de begynt å tenke annerledes når de rekrutterer IT- kompetanse. I løpet av det siste året har de hentet inn 4 studenter fra GET Academy som nå er i ferd med å bli guruer innen e-handel.

Konsulentselskapet Gurusoft har avdelinger både i Sandefjord, Oslo og Helsingborg. De rekrutterer ofte via de tradisjonelle kanalene. Det vil si via rekrutteringsbyråer, annonser på finn.no eller via bekjente.

– Det er vanskelig å finne og treffe de riktige folkene. Vi får en del søknader, men det skal “matche” med våre behov, sier Hilde Strøm Larsen. Hun leder konsulentavdelingen i Gurusoft, som selger sin egenutviklede programvare til blant annet e-handelen i Norge og Sverige.

Faglig sterk framgang

I løpet av det siste året har de rekruttert flere ansatte til IT-avdelingen fra GET Academy. Denne våren har 2 studenter som er ferdig med praksis i Gurusoft, fått fast jobb. Samtidig har de tatt inn 2 nye praksisstudenter.

–Vi så en veldig sterk fremgang i dem, likte personligheten og interessen de viste, forklarer Hilde.

–Da GET Academy kom til oss for å presentere skolens konsept, gav de et veldig godt inntrykk. Jeg liker filosofien deres om å skulle hjelpe folk som trenger en ekstra sjanse for å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Hvis Gurusoft kan ta sin del av samfunnsansvaret gjør vi det.

Vi ser etter holdninger, ikke bare kunnskap 

–Målet er at alle som begynner hos oss skal bli guruer, fortsetter Hilde. Alle trenger ikke å kunne alt, men alle bør ha en holdning og en innstilling som tilsier at de vil hjelpe kundene og hverandre.

–De fleste som søker og som har lyst til å begynne hos oss, har en teknisk interesse og bakgrunn, men det er holdningene vi ser etter. Holdninger og verdier er ofte vanskeligere å lære seg, enn de tekniske ferdighetene, understreker hun.

Ble fort en del av Guru-familien

Kristoffer Knutsen (31) fra Holmestrand er en av studentene fra GET Academy som nå har fått fast jobb hos programvareleverandøren. Før han begynte på GET Academy og i Gurusoft var han nesten sikker på at han ikke kom til å jobbe mer.

Kristoffer Knutsen (31) fra Holmestrand er en av studentene fra GET Academy som nå har fått fast jobb hos programvareleverandøren. Før han begynte på GET Academy og i Gurusoft var han nesten sikker på at han ikke kom til å jobbe mer.

–Jeg har alltid hatt interesse for koding, men på videregående ble jeg anbefalt av en lærer å ikke velge "IKT- og servicefag". Derfor valgte jeg “restaurant og matfag, noe jeg ikke likte i det hele tatt. Det endte med at jeg droppet ut av videregående skole. Jeg hadde ikke trua på at jeg kunne lære noe nytt, sier Knutsen.

–Det har du motbevist til de grader, sier Hilde. 

Kristoffer og de andre studentene som er i praksis har blitt en stor del av arbeidsmiljøet i Gurusoft.

–Hvis man kommer hit og klarer å slappe av litt, så er det lettere å blomstre. Vi har som mange andre en stressende hverdag, og da må vi ha et godt miljø. Hos oss skal det være lov til å gjøre feil, og vi oppfordrer til å gjøre feil, forteller Strøm Larsen.

Kan du et kodespråk er det lettere å lære flere

På andre siden av møtebordet sitter Erik William Gran Jacobsen fra Sande og Tom Andre Stenstad fra Larvik. Som Kristoffer har de lært IT- utvikling på 20 uker hos GET Academy før de fikk muligheten til å ha praksis hos Gurusoft.

–Det er ikke så viktig hvor mye eller hva de kan fra før. Siden vi driver med egenutviklet programvare må de uansett lære dette hos oss. Vi snakker ulike utviklingsspråk. Kan du noen språk fra før er det enklere å bygge på å lære flere språk, sier Hilde.

Alle tjener på at vi er ulike

Erik måtte omskolere seg etter en yrkesskade fra jobben som elektriker. Tom Andre fant veien til GET Academy via NAV etter noen år som arbeidsledig og noen år i utenforskap fra videregående skole. Hos Gurusoft jobber de begge i avdelingen som håndterer kundesaker. Etter kun 2 uker i praksis har de begynt å følge opp sine egne kundehenvendelser.

–Vi tjener på å ha folk som er litt forskjellige, sier Hilde. Hvis alle er like, blir det ingen endring. Vi blir også mer bevisste på hvordan vi oppfører oss, samtidig som det gjør oss flinkere på opplæring og dokumentasjon. Jeg oppfordrer flere bedrifter til å bruke GET Academy til rekruttering, avslutter hun.

Ønsker du en uformell prat om IT-rekruttering fra GET Academy?